Alla inlägg den 29 april 2010

Av Espe - 29 april 2010 11:25

Jag skrev dagbok flitigt när jag var liten.

Det är ju väldigt kul att ha såhär i efterhand...

Eller hade kunnat vara väldigt kul - om det inte hade varit för att alla inlägg är fullkomligt innehållslösa. 


Låt mig ge ett exempel - 4 Mars 1997 (jag var alltså 9 år, nästan 10):


"Idag har jag varit i skolan.

Vi har haft gymnastik, det var ganska roligt.

Sen slutade vi och gick hem.

Hemma åt jag UTE för jag tyckte att våren är här.

Sen gav jag Spider [min kanin - mycket intelligent att döpa en kanin till Spindel...] mat och tog ut honom, sen in igen.

Sen gick jag till Linda där åt vi en glass.

Sen gick jag hem då kom mamma hem.

Vi åt köttbullar.

Sen tittade vi på teven.

Sen borstade jag tänderna.

Nu är klockan 4 över halv 10"


Och för att visa lite på variationsrikedomen:

27 Mars 1997

"Idag har jag haft rytmik.

Sen hade vi elevens val jag fick ta hem min häst.

Sen slutade vi.

Hemma åt jag lite.

Sen gav jag min kanin mat.

Sen kom Emma ner vi lekta med min kanin.

Sen skulle hon hem.

Då kom mamma hem då åt vi fredagsmat.

Sen duschade jag och borstade tänderna.

Nu är klockan halv 10"


- vakna

- äta

- skola

- hem

- äta

- leka/arbeta

- äta

- sova


Vädigt roligt är också hur saker som faktiskt är viktiga - typ som att morfar dött - också nämns helt mekaniskt i vakna-äta-skola-hem-äta-sova-rytmen.

"Sen kom mamma hem och sa att morfar hade dött. Sen åt vi lövbiff"

Utan en tillstymmelse till känslosamhet.

Ganska psykopatiskt...


Men - det finns hopp.

Ty av någon anledning skrev jag alltid ner dessa fullständigt urtråkiga saker på höger sida - vänster sida å andra sidan fylldes med anekdotiskt sjuka saker som faktiskt kan vara lite småkul och avslöjande.


En gång hade jag, exempelvis, fastnat för ett suddgummifodral som jag därmed tejpat fast på sidan, med texten:

"den här lapen sat på mitt sudd"


En annan gång hade jag hittat en kedja under dagen, men dessvärre tappat bort den. Men frukta icke - ty då målar jag istället en kedja på ett papper som jag sedan klipper ut och tejpar fast.


Så många viktiga små saker. Kedjor är kanske viktigast av allt.


Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards