Alla inlägg den 14 november 2011

Av Espe - 14 november 2011 11:54

Jag drömde om en mycket mycket mörk värld, där varje rörelse var seg, som om den vore en rörelse genom sirap. Jag tror att jag flög, eller snarast kämpade fram, i den tunga luften. Och jag hade, innan eller efter den mörka världen, målat mig i ansiktet - svart och mörka nyanser av blå, grön, röd. Fram trädde då, med färgen, tidigare osedda drag. En förvandling, och jag såg i spegeln hur mitt ansikte hade blivit en arkaiskt grov mongolsk eller samisk kvinnas ansikte. Med ögon som liknar ett rovdjurs.


Men mest har det drömda glömts bort, det senaste. Tungt svart, ogenomtränglig sömn. Mycket finns att göra i drömvärlden, vad det verkar. Kanske har jag tagit på mig för mycket, måste jobba övertid.


Jag har lämnat ett hemligt meddelande till mig själv, och andra andra. Det borde vara nästan (alltid nästan) omöjligt att glömma något nedskrivet så totalt och absolut som jag lyckats göra. (Jag skrev i ett konstigt tillstånd). Lappen har legat insydd i en nalles mage, tillsammans med en annan nalle, i 3-4 år.

         I helgen skulle nallen tvättas och jag funderade på hur jag skulle göra med lappen. Tvätta sönder den och aldrig låta någon få veta vad det står? Plocka ut den och läsa den och förstöra allt? Eller, alternativet som det fick bli - plocka ut den och gå runt med den i fickan (de största hemligheterna håller man säkrast nära sitt hjärta, fjärran de egna och de andras blickar), utan att falla för frestelsen att läsa. Så snart nallarna har torkat ordentligt skall jag sy in den igen.

          Än så länge har det inte varit något problem att ha den utanför nallens mage utan att tjuvkika. Det är rent utav lätt. Att läsa vore att beröva lappen häften av dess själv (den starka egenskapen: hemlig). Men någon gång vill jag nog ändå att den skall bli upptäckt och läst. Man skriver ju alltid för en annan.


Och visst kan den komma fram, till någon, någon gång. Som en flaskpost. Men den kan likväl låta bli att komma fram. Ligga kvar osedd på en strand. Dödas av tidens tand.


Som en flaskpost. Allt är lika rätt.


                   

 Natt i Kareby

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards