Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

något mörkblått och du är inte ensam

Av Espe - 7 januari 2012 14:11

Man vet inte varför vissa drömmar är hemska. I natt tvingades jag vakna efter... något. Jag minns knappt en enda scen, men kanske fanns där en bild av något mörkblått, en torso med något svart? Sedan kan man inte längre ligga med ryggen mot rummet, för man vet att det måste finnas något där.

   Tänd lampan. Ett vagt ljus räcker.  Inget annat får plats när ljus fyller rummet. Det drar sig undan, antar jag. Återvänder till en annan plats, som inte alltid varit dess hem, men som blivit det när ljuset gjort sina berömda framsteg.


Jag tror att det som nästan kom till mig tog sig in genom tankar som tvingades på mig under nattpromenaden, som ägde rum några timmar innan sömnen. Det var sådär suggestivt ute. Nästan fullmåne och disigt. Och så hände det, att jag märkte att jag gick och tänkte på (och inte kunde sluta tänka på) Trollkvinnan - den vidriga smutsiga varelse som kom från skogen, i en dröm i somras, och försökte strypa mig; med ett hånfullt leende på en liten men bastant kropp. 

   När som helst kunde hon stå framför mig på stigen, visste jag. Snett leende. Helt stilla. Helt tyst. Jag vet att det är farligt, eller i alla fall mycket ofördelaktigt, att tänka på henne ute i skogen om natten. För det mesta har jag inga problem med ett låta bli - men nu kunde jag ändå inte sluta.

    När jag fick syn på något malplacerat utmed en månbelyst kulle tog fantasin över, en stund. Jag stannade och tittade. Är det ett djur, en stubbe, eller är det...? Jag skulle just till att gå fram, undersöka, när det lilla malplacerade självmant rörde på sig och visade sitt sanna jag.


Ett rådjur.


Jag var redan inne på välkomnande stigar när jag senare under natten vaknade, och starkt kände att jag inte var ensam. Tanken var redan introducerad.


Men var det jag eller något annat som introducerade den?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Espe - 11 april 2019 02:09

Jag hade en psyko-dagbok när hela svarta havet rasade in. Det var natt hela tiden då, jag kunde bara skriva på papper under spisen. Det fortsätter egentligen hela tiden att rasa. Svarta vågor svarta vågor. Jag förstår att Noa byggde en båt. Vissa ork...

Av Espe - 1 november 2016 21:32


Vad du måste göra är att ta dig in i det där blodtörstiga och märkliga området igen, så att stenarna ramlar. Det är för jävla prydligt alltsammans och alla vet att personer med hudfärgat läppstift dör av apati och av lögn. Latheten och skräcken hålle...

Av Espe - 31 maj 2016 18:50

Det byts och avbryts och vinden som efter 7 veckors ombytligt virvlande just bestämts gör åter igen en u-sväng. Naive idiot; rörelsen går inte att kartlägga. Den glättiga sommaren gassar och man känner alla de där åren i nacken, hur man gått i knastr...

Av Espe - 26 januari 2016 21:47

Allt rinner ut och bärgar mig i söt oreda. Jag är förutseende nu till sist och har skapat labila dammar som vägrar annat än att brista. Landet torkar ju. Och hyperventilera gärna, ju hetsigare desto bättre och all andning ger faktiskt luft. Gifflar, ...

Av Espe - 5 januari 2016 20:08

Sönderdelaren söker upp mig och söker sönder min minsta por. En mer följsam gräsätare av något slag finns någonstans i min högra lunga, men den är nedspydd av adelsmännens frågvishet och helt enkelt förbannat äcklig vid det här laget. Vid det här lag...

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards