Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

de där orientalerna

Av Espe - 31 januari 2011 15:53

Undrar om "oinspiration" är ett ord lika mycket som "inspiration" är det. Konstaterar att jag i vilket jävla fall som helst är oinspirerad.

       Känner det som att mina tankar är tröga, alla tankar utom tanken på att mina tankar är tröga. Ogillar och försöker rygga undan från det där upphakandet som tanken drabbas av ibland, när man mer än något annat vill få den att flyta, glida, mullra fram. Tänker att tanken är det lättaste vi känner till men att den ändå kan tjockna, fastna, klänga, krångla. Tänker att även om den inte är gjord av trä eller metall eller kött eller sten så kan den rispas, få rispor.




Åminner mig gårdagen då Bror satt i min soffa och läste tidningen och utbrast att "detta är konstigt, att ingen skriver om detta". Han pekade på en bild från Egypten, från revolutionen som pågår där och lite varstans i "arabvärlden", som det visst kallas. Kvinnornas frånvaro i bilden var vad han reagerade på. "Varför skriver ingen om det här?".

       Det är väl ett omyndigförklarande, tänkte jag. Självkritik har vi gott om, vi i väst, vi västerlänningar, vi som är (vi) eftersom vi inte är de. Vi ältar och för en aldrig sinande gnatande och anklagande dialog med oss själva, om vad vi gjort dem, de där andra, om var vi brister, om vår ondska, om vår otillräcklighet, om alla våra felsteg. Vi föder och göder denna självkritik eftersom den som kritiseras även myndigförklaras, eftersom självkritik tyst förklarar och bevisar och gör tydligt att "vi kan ta det, vi kan ta de hårda orden, för vi är människor, och människor kan resonera, de kan ta kritik, de kan ta kritik och göra något åt det som brister och knakar, de kan förändras".

       "Varför skriver ingen om det här?". För att ett sådant skrivande hade myndigförklarat dem, de andra, muslimerna och araberna och de mystiska orientalerna. Så kan vi ju inte ha det. Istället accepterar vi utan klagovisor. Accepterar och klappar de stackrarna på huvudet. Så att de kan förbli de vackra men lite farligt vilda naturobjekt de alltid varit för oss. Som om de inte kunde rå för det, som om de inte kunde rå för sina kvinnors frånvaro, som om de inte kunde ta kritik, som om de inte kunde resonera, som om de inte kunde förändras, som om de inte vore människor.

      Så, vi varken anklagar eller klagar, vi för ingen kritisk dialog, ingen diskussion. Istället pekar vi försiktigt och säger "oj,  titta vilket vackert naturfenomen, vilket udda djur, vilka rytmiska rörelser, vilken eldighet. Det biter och brister och knakar ibland: men vilka är vi att kritisera? Naturen kan man ju inte kritisera. Det tjänar ingenting till, för naturen är natur, den tar inte kritik, kritik biter inte, inte på naturen, inte på träd och stenar och lamm och vargar. Vargar biter, de blir inte bitna, inte av kritik, kritik biter inte på dem. Varken på vargar eller på de där underliga oritentalerna. Kasta istället kritiken mot landet där solen går ner, för det är där människorna bor, och på dem biter kritiken, i deras riken gör kritiken nytta".


(P.S. Jag är medveten om att kvinnor faktiskt deltar i demonstrationerna,  även om det inte är i lika stor usträckning som männen, så se gärna texten ovan som ett tankeexempel).


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Espe - 11 april 2019 02:09

Jag hade en psyko-dagbok när hela svarta havet rasade in. Det var natt hela tiden då, jag kunde bara skriva på papper under spisen. Det fortsätter egentligen hela tiden att rasa. Svarta vågor svarta vågor. Jag förstår att Noa byggde en båt. Vissa ork...

Av Espe - 1 november 2016 21:32


Vad du måste göra är att ta dig in i det där blodtörstiga och märkliga området igen, så att stenarna ramlar. Det är för jävla prydligt alltsammans och alla vet att personer med hudfärgat läppstift dör av apati och av lögn. Latheten och skräcken hålle...

Av Espe - 31 maj 2016 18:50

Det byts och avbryts och vinden som efter 7 veckors ombytligt virvlande just bestämts gör åter igen en u-sväng. Naive idiot; rörelsen går inte att kartlägga. Den glättiga sommaren gassar och man känner alla de där åren i nacken, hur man gått i knastr...

Av Espe - 26 januari 2016 21:47

Allt rinner ut och bärgar mig i söt oreda. Jag är förutseende nu till sist och har skapat labila dammar som vägrar annat än att brista. Landet torkar ju. Och hyperventilera gärna, ju hetsigare desto bättre och all andning ger faktiskt luft. Gifflar, ...

Av Espe - 5 januari 2016 20:08

Sönderdelaren söker upp mig och söker sönder min minsta por. En mer följsam gräsätare av något slag finns någonstans i min högra lunga, men den är nedspydd av adelsmännens frågvishet och helt enkelt förbannat äcklig vid det här laget. Vid det här lag...

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards