Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

vänligheten(s fängelse?)

Av Espe - 19 juni 2011 12:48

Drömmer om svaga, trötta hästar - sådana som jag känt länge, i verkligheten eller i drömvärlden, men som blivit gamla och blivit med skadade ryggar. De var i skymningen som jag var i (varför skymmer det alltid i mina drömmar?) och jag red på dem genom lera och regn trots att de egentligen inte orkade bära mig. De brukar vara starka, bångstyriga och ovilliga, ja, det är sant, men de brukar kunna bära tungt. Något har hänt och det bådar inte gott.


Och sen drömmer jag om en märklig gästvänlighet. Jag bröt mig in hos en man i en lägenhet, och bodde hos honom. Han förvånades när han fann mig men accepterade direkt att jag, en absolut främling, levde med honom en tid.  Snarast var det jag som förnärmades, då han gjorde saker i hemmet utan att ta hänsyn till mig: den oväntade gästen. Så blev det sen, via okända vägar, till ett konstprojekt där jag gjorde en magisk film av skådespelet. Jag önskar att den kunde återges, men jag kan nu endast minnas känslan. Den gick i linje, kronologiskt, utmed stationer, eller så. Och nu undrar jag: vem är mest utsatt i gästvänligheten? Gästen eller den som är vänlig - den som i "gästvänligheten" definieras som vänlig: som inte tillåts vara vare sig mer eller mindre eller annat än vänlig?

 
 
Ingen bild

Rurik

19 juni 2011 18:49

Gästen kan inte bli annat än gäst iom att den 'vänlige' är predestinerad.Den 'vänlige' har bestämt sig och därför fortsätter gästen till nästa 'vänlighet'?Den gästvänlige styr gästen vidare.;)

Espe

19 juni 2011 19:39

Sant, sant. Och den ogästvänlige, som stoppar gästen i dörren eller slänger ut gästen efter att ha börjat ana uggler i mossen, behöver inte vara ett svin - hen kan likväl bara råka ha lite överlevnadsinstinkt i kroppen. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Espe - 11 april 2019 02:09

Jag hade en psyko-dagbok när hela svarta havet rasade in. Det var natt hela tiden då, jag kunde bara skriva på papper under spisen. Det fortsätter egentligen hela tiden att rasa. Svarta vågor svarta vågor. Jag förstår att Noa byggde en båt. Vissa ork...

Av Espe - 1 november 2016 21:32


Vad du måste göra är att ta dig in i det där blodtörstiga och märkliga området igen, så att stenarna ramlar. Det är för jävla prydligt alltsammans och alla vet att personer med hudfärgat läppstift dör av apati och av lögn. Latheten och skräcken hålle...

Av Espe - 31 maj 2016 18:50

Det byts och avbryts och vinden som efter 7 veckors ombytligt virvlande just bestämts gör åter igen en u-sväng. Naive idiot; rörelsen går inte att kartlägga. Den glättiga sommaren gassar och man känner alla de där åren i nacken, hur man gått i knastr...

Av Espe - 26 januari 2016 21:47

Allt rinner ut och bärgar mig i söt oreda. Jag är förutseende nu till sist och har skapat labila dammar som vägrar annat än att brista. Landet torkar ju. Och hyperventilera gärna, ju hetsigare desto bättre och all andning ger faktiskt luft. Gifflar, ...

Av Espe - 5 januari 2016 20:08

Sönderdelaren söker upp mig och söker sönder min minsta por. En mer följsam gräsätare av något slag finns någonstans i min högra lunga, men den är nedspydd av adelsmännens frågvishet och helt enkelt förbannat äcklig vid det här laget. Vid det här lag...

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards