Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

i ljumma dammar

Av Espe - 23 oktober 2011 09:38

Sömnens enZzzym har producerats i föga stora mängder, det senaste. Halvdvala i natt: riktiga drömmar blandade med minnen av "har detta hänt?"-frågandet. De båda dröjer sig kvar än nu, på söndagsmorgonen. Så jag dras med en lite kuslig, sorgsen känsla: av otrevliga drömmars intryck, spår de lämnat. Och jag undrar, än en gång: alla andra gånger då, när man vaknat från drömlös sömn, men med en känsla, en stämning, en förnimmelse, - är det likadant där? kan drömmar man inte minns sätta grund för den gryende dagsstämningen? kan knappt märkbara avtryck av ett glömt minne avgöra så mycket som en hel dagsstämning? Jag tror det.


Kusligt är det också hur medlandet mellan under och ovan verkar minska. Minns ni era drömmar? Vart var ni i natt? Vilka träffade ni? Hur slutade det? Vad skrämde er? Vem dog? Många verkar ha tappat förmågan: där blir istället ett snabbt våldsamt, helt abrubt avslut på sovandet - man kastas in i omedelbar medvetenhet och nattens händelser ligger kvar beslöjade, varmt under duntäcket. Som om en tjock mur, inom loppet av en sekund eller ett ögonblick, upprättar sig själv på den vaga gränsen mellan den ena och den andra zonen.

       Så växer avstånd mellan jaget och jaget, mellan de sedan länge i underjord kedjade känslorna, och den sedan lika länge belönade och matade självkontrollen; rationell, sansad, med huvudet kallt. Det är i sådana vatten, med murar och fördämningar, som monster föds. De lägger ägg i ljumma dammar som bildas då strömmen binds upp.


 


 
 
Andie - med pyret i magen

Andie - med pyret i magen

24 oktober 2011 16:13

Tack för kommentaren. När jag flyttade från bloggagratis (vilket var för ett par år sedan) så fick jag lov att flytta alla gamla inlägg manuellt. Alltså sitta och kopiera varje enskilt inlägg + kommentarer och klistra in dem som nya inlägg på wordpress. Jag vet inte om de har ändrat nu så att man kan spara ner hela sin blogg som en säkerhetsfil (vilket man kan på wordpress) men om man kan det så kan man även ladda upp den på tex wordpress så flyttas allt samtidigt i och med ett knapp tryck. Om du funderar på en ny bloggvärd så rekomenderar jag wordpress av flera olika anledningar, man kan som sagt spara säkerhetsfil på hela bloggen, man kan låsa vissa inlägg om man har lust med det, man kan fixa sidor och dessutom så finns det vissa teman (designer) där man kan fixa både bakgrunden själv + headern så som jag gjort.

http://www.upinmytree.wordpress.com

Espe

24 oktober 2011 16:37

Tack tack för svar! Jag kikade runt och fann att man kan importera sina inlägg till Wordpress, men det gäller endast vissa andra bloggportaler, och givetvis inte denna jag använder (just my luck!). Byter jag så byter jag till Wordpress, har hört mycket gott...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Espe - 11 april 2019 02:09

Jag hade en psyko-dagbok när hela svarta havet rasade in. Det var natt hela tiden då, jag kunde bara skriva på papper under spisen. Det fortsätter egentligen hela tiden att rasa. Svarta vågor svarta vågor. Jag förstår att Noa byggde en båt. Vissa ork...

Av Espe - 1 november 2016 21:32


Vad du måste göra är att ta dig in i det där blodtörstiga och märkliga området igen, så att stenarna ramlar. Det är för jävla prydligt alltsammans och alla vet att personer med hudfärgat läppstift dör av apati och av lögn. Latheten och skräcken hålle...

Av Espe - 31 maj 2016 18:50

Det byts och avbryts och vinden som efter 7 veckors ombytligt virvlande just bestämts gör åter igen en u-sväng. Naive idiot; rörelsen går inte att kartlägga. Den glättiga sommaren gassar och man känner alla de där åren i nacken, hur man gått i knastr...

Av Espe - 26 januari 2016 21:47

Allt rinner ut och bärgar mig i söt oreda. Jag är förutseende nu till sist och har skapat labila dammar som vägrar annat än att brista. Landet torkar ju. Och hyperventilera gärna, ju hetsigare desto bättre och all andning ger faktiskt luft. Gifflar, ...

Av Espe - 5 januari 2016 20:08

Sönderdelaren söker upp mig och söker sönder min minsta por. En mer följsam gräsätare av något slag finns någonstans i min högra lunga, men den är nedspydd av adelsmännens frågvishet och helt enkelt förbannat äcklig vid det här laget. Vid det här lag...

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards