Alla inlägg den 24 april 2011

Av Espe - 24 april 2011 20:25

Edith Piaf. Hon har sjungit hos mig hela dagen och det är kanske därför jag plötsligt nu känner mig melankolisk, eller kanske snarare inrutat-liv-upprorisk. Dagar då man vet att man måste sitta inomhus och läsa och skriva skall man inte, inte under några som helst omständigheter, titta på parkerna i staden. Där njuter människorna av varandra och av solen och av allt det andra. Då blir man så där upprorisk och vill helst plocka fram ett dragspel att spela på in till småtimmarna, i en hamn någonstans, med pojkar och flickor i sjömanskostymer, eller dylikt. Trots att man inte kan spela dragspel så vill man detta. Likt min cykelkedja börjar man så söka frigörelse, man börjar vilja bryta sig loss från det hjul som man dessvärre trots allt behöver, det hjul vars rytm man egentligen för det mesta gillar, men som ändå håller en fast och stadigt inomhus dagar då solen skiner och dragspelen vill ljuda i ens famn i en park eller i en hamn.

      Fast man vet ju allt detta. Att frigörelsen inte kan bli fullständig, eftersom man då istället skulle bli än mer fast än någonsin, fast fast i något annat - fast utomhus kanske, utan hem och tak och utan framtid, som deprimerad nomad utmed många olika slags svältgränser. Man vet ju detta, så man går runt med sänkt huvud och ser allt det fina - den fina världen, som snarast blir en plåga, då man inte riktigt får vara i den, eller åtminstone inte får vara i den på det sätt man för tillfället önskar.

         Skuggorna på husväggen, från almens näsan-utslagna löv, var så oerhört vackra när jag kom hem efter promenaden. Men är det något träd man är dömd och lovad och begåvad att leva under så torde det vara en bok. Och det vill man ju, egentligen, innerst inne - men inte när de andra träden blommar så fint utanför, inte när man vill vara under ekar och björkar och almar, och inte inne i inomhusbokens blad.


Jag kommer få vandra i åtminstone två veckor till innan jag kommer ut från den stora bokskog jag för tillfället befinner mig i. Förhoppningsvis finns där en eller annan björk eller alm att vila under här och var också. Då borde jag orka hela vägen, slippa gå vilse härinne.


 

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards