Alla inlägg den 2 mars 2011

Av Espe - 2 mars 2011 10:46

Skriver jag bättre när jag inte sovit?


Är det så så tror jag det hänger på en slags skärpt verklighetskänsla uppblandad med en suddighet i hjärnan. Är det så så tror jag man uppnår samma effekt mer långtdragen hunger. Är det så så skulle konsekvenserna kunna bli märkligt destruktivkonstruktiva: jag skulle kunna lockas till att inte sova för att istället kunna skriva, men i det skulle jag bara överleva en stund.


Jag tror att det kan vara så. Allting beter sig konstigt i de väldigt pressade situationerna: som om kroppen och hjärnan tänker "oj, nu är vi inte på topp, kommer det en björn nu är vi döda - så låtom oss vara på helspänn, låtom oss uppfatta allt med sylvassa öron och spänd nos, låtom oss fly snabbt snabbt snabbt av det minsta av prassel i buskarna...". Därför ser och upplever och gör man allt så tillspetsat, i de där tillstånden, tror jag. Kanske gäller det även för skrivande. För läsande, däremot, råder andra regler. Nedsjunken i böcker är den utmattade ett lätt byte för björnar och andra rovdjur. Djuret i en säger nej till det där, det är en farlig aktivitet i det tillståndet.


Men, om man ändå lyckas sjunka ner i bokvärlden, när man är i det där utmattade och tillspetsade tillståndet, då sjunker man djupt och snabbt och livligt.

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards