Alla inlägg under mars 2011

Av Espe - 14 mars 2011 12:55

Gårdagens profetia gick i uppfyllelse.


Eller, med andra ord: jag kunde inte somna.

Jag kunde inte somna eftersom jag visste att det fanns en risk att sömnen skulle utebli, varpå den uteblev. Kanske, kanske inte, kanske, kanske inte. Sådan är hela vår verklighet, fragilt lagd ovan på denna skälvande gräns av möjligheter och omöjligheter som kansket är. Vackert men otäckt då kansket i allians med rädslan kan bli en determinism, en bestämd riktadhet, som i mitt och många andras fall.


Jag tror ni hänger med.


Vid tretiden steg jag upp och satte på TV:n. Spökjägarprogram. Det finns många sådana just nu, har jag noterat. Jag vågar inte riktigt ge mig in på spekulationer kring frågan varför, varför så många program om spöken och hemsökelser, varför nu?

         Helt kort kan man väl istället konstatera att vi aldrig blir av med dem, spökena - att kommer tillbaks och vistas med oss i många former, som konkreta fast abstrakta, som filosofisk tankefigur, som återkommande berättare i populärkulturen, som allmän konkretiserare och gestaltare av den mänskliga rädslan för saker som nästan Är, som gestaltare av vår rädsla för att saker vi trodde var döda och glömda skall komma tillbaks och störa oss, och så vidare.



En annan sak väckte min förvåning och mitt intresse desto mer. Ett medium menade sig ha sett ett stort svart djur, ståendes på bakbenen, i skogen. När en "efterforskare" sedan fick tolka denna uppgift spekulerade hon i huvuvida detta kunde ha varit en spökbjörn. Denna nu spökande björn skulle ha smitit från något av de handelsskepp som förr i tiden lade an vid den närbelagda stranden.

           Alltså: inte monster, inte demon, inte sagans eller mytens odjur eller vidunder - nej, en spökande björn.

         Trots att dessa spökjägare torde vara någorlunda öppna för underligheter synes de inte riktigt kunna tänka sig att den där djuriska gestalten kan ha varit något annat än en spökande björn.  Naturligt fast övernaturligt, på något vis: övernaturlig värld och övernaturligt fenomen, men samtidigt med begränsning till det konkreta vi ser omkring oss.  Någonstans och någon gång blev tankeutrymmet  för litet för monstren och vidundern, antar jag. Men då ett släkte trängs undan träder ett annat in: och det är väl ändå lite fint, och bra, att även djuren numera tillåts spöka, jämte oss människor. 


Länge nästan-leve spökbjörnen!

Av Espe - 13 mars 2011 17:32

   Vaknar av en ihärdigt irriterande drömfågels pipande, och inser strax efter uppvaknandet att pipandet egentligen var hundens blygsamma gnällande. Dagen höll sig fin och vårig, fuktig med jordiga dofter i isens spår, lugn och stadig, ja, den höll sig vacker fram till att jag kom mig för att bläddra några sidor framåt i "Melankoliska Rum" och såg den skräckinjagande kapiteltiteln Insomnia. Blotta ordet insomia gjorde mig yr, beredd att fly, skenande hjärta. Har man varit där, eller älskar någon som varit där, djupt inne i de mörkt sömnlösa skogarna, ja, då vet man att det är något att frukta. Att frukta sömnlöshetens möjliga ankomst och via just denna fruktan uppfylla  profetian,  en otäck logik. Ja, det räckte alltså att jag läste det där ordet,  och fruktan kom. Varför? För att jag, tyvärr, av erfarenhet vet att det alltid kan hända, att sömnen inte kan tvingas fram, att den omedelbart ryggar undan om man oroar sig för att den skall rygga undan. Satan, det obehaget.


Nästan lika yrselframkallande var kapitlet om skrivkramp, om genier och framgångssagor som blivit så vackert utsirade att de till sist faller till botten, på grund av denna skräck för fallet, på grund av denna gryende insikt om att fallet alltid är möjligt, potentiellt stundande. På grund av detta och mycket mer, givetvis - men det är rädslan och paranoian som färdas med insikten att ett fall kan komma, att skrivkrampen kan komma, att kreativiteten kan utebli, det är allt detta som skrämmer mig mest. Denna eviga oro inför insikten att det möjliga, det i nuet görbara, kan bli omöjligt, ogörbart, denna eviga oro inför insikten att förmågorna på något vis inte beror på mig, på oss, utan att de kan släppa, att de kan försvinna, att de kan blockeras. Denna otäcka insikt att det är just denna insikt, denna oro och rädsla, som är nyckeln till dessa möjligheter, dessa möjliga katastrofer. Denna otäcka insikt att jag besitter denna oro, denna rädsla. Och som alltid i vårt cyniskt absurda universom är det ju som så att det tragiskas inträffande är mer sannolikt och säkert än det behagligas inträffande - kreativiteten kan  försvinna, men oron; den är svår att bli av med, den är klibbigt fastklängande. En säker punkt av osäkerhet. Tack för det Gud.


Min favoritkonstnär Kalmakoff får illustrera detta med ett idylliskt självporträtt. Fler tavlor och biografi hittar ni här.

 

Av Espe - 12 mars 2011 17:01

Det finns för många fantastiska människor. Man vill helst egentligen spara dem i små burkar, så att man kan ta fram och titta på dem och överväldigas - men bara ibland, bara när man orkar det, när man orkar bli bergtagen.

Av Espe - 11 mars 2011 16:54

Vi, jag och hund, mötte nyss en vacker mörkögonbrynad pappa med ett litet flickebarn. Hon var klädd i rosa overall och var liten, en liten människa. För henne var hunden jättestor, ett gigantiskt Djur. En pälsig, svart fyrfotad varelse med viftande svans och spetsig nos.  En jättestor varelse av en helt annan art, främmande men med snälla ögon. Vad fantastiskt det måste vara för de små människorna med de få erfarenheterna, att möta dessa stora pälsiga främlingar.

         Jag försökte få henne att våga hälsa på djuret. Osäkert och sakta och smått gick hon fram men kom inte närmre än en halvmeter. Sen stod de där, den lilla människan och det stora djuret, och tittade på varandra. Djuret var nog den första att känna av den pinsamma tystnaden, för han hittade snart en pinne som han tog i mun och slängde framför den lilla människans fötter, två gånger. Den lilla människan skrattade tyst över detta fantastiska - ett stort svart djur kommunicerade med henne! Men hon förstod inte hur man skulle svara, att pinnen måste kastas tillbaks, att man måste besvara den andres förslag. Samtidigt  undrar jag; är det  verkligen endast då, med svar på förslag, som dialog kan uppstå? Jag tror att de förde dialog ändå, fast på ett eget, osynligt eller hemligt språk.


Soundtrack: Carl Johan Vallgrens Vad skall du med kärlek, när du kan skaffa hund?

Av Espe - 11 mars 2011 10:27

För en tid sedan förökade sig idéerna likt loppor i mitt huvud. Jag hade svårt att hinna med, orka med allt vad de krävde av mig. Då jag  vid dagens slut äntligen förmådde lägga mig i soffan för att vila så tvingades jag strax upp igen, för att anteckna något, för att tjäna en eller annan idés krav på förevigande och näring. 

         I de där epokerna finns det ingen trötthet som är stor nog att lyckas komma mellan mig och mina föreviganden av idén - ty där finns också en outgrundligt stark ansvarskänsla inför de där tankarna som kommer.  Någonstans vet jag ju att de inte riktigt tillhör mig. Jag har dem, de lägger an vid min hamn, men de är inte mina - de är inte jag. Snarare får jag en känsla av att de har valt mig, att de har kommit till mig för att söka skydd från döden, och att jag måste ta hand om dem, ta hand om dem innan de försvinner bort. Det känns alltid lite som att jag måste försöka föra en annans talan - det minsta jag kan göra är att försöka återge så korrekt och noggrant som möjligt.



Det finns ingen annan utväg än att bli frenetisk. Härligt frenetisk.





Men den där perioden är sorgligt långt borta nu.  Och jag undrar, vad är det som styr? Vad eller vem är det som bestämmer periodernas följd på varandra? Vad är det som bestämmer att jag inte får eller kan vara inspirerad nu, nu när jag verkligen vill det? Varför vill idéerna inte lägga till i min hamn? Har jag låst porten av misstag? Varför gjorde jag det?

         Det är nästan så att man börjar undra om det inte är stjärnorna som styr alltsammans. Det vore ju fint.



Av Espe - 10 mars 2011 11:22

Det är lätt att förstå varför man inte minns vissa saker, varför vissa saker göms undan, varför vissa händelser eller epoker tystas eller kodifieras, görs märkliga,  görs svåra att snabbt greppa eller minnas i helhet. Det vet och förstår man om eller när man helt oförberett minns saker som tycks ha varit förträngda, om eller när dolda men levande minnen kommer tillbaka i hastigt stark attack. (Det hände mig en gång nyligen: jag kom ihåg och i kontakt med ett annat jag, absolut främmande, som verkar veta något som jag inte vet, något som jag ännu inte har tillgång till...)


Att inte minnas, det är enkelt, det är logiskt. Det är att överleva, att försöka göra rent hus. Att gömma och glömma som vit lögn, vit hemlighet. En till synes nödvändig hermeticism.


Varför vi minns vissa till synes obetydliga saker däremot, det är underligt, det är ett sant mysterium, en gåta.

Av Espe - 9 mars 2011 11:22

Vaknar av doften av nybyggt kaffe trots att här inte finns något nybryggt kaffe i rummet. Halvsömnhallucination, förmodligen.


Ägnar sedan morgonen åt slösurfande på nyckelorden "Charlie Sheen" och undrar hur och när och varför det blev okej att driva med instabila människor så länge de är kända? Inte bara okej: utan näst intill påtvingat, som om man inget annat kan göra, som om det inte finns en enda kvadratmeter över till allvar eller empati. Varför känns det som ett skämt att skriva om Sheen som om han faktiskt vore en människa, skriva om honom utan att skämta?

        För alla oss lågmälda vanliga människor blir människan något annat än människa när han eller hon blivit känd, verkar det som. En sak eller ett djur eller en halvgud. Ett abstrakt något, en symbol. Inte undra på att Sheen talar om sitt blod som tigerblod. Men jag vill inte, jag vill faktiskt inte, vältra mig självgott välmående (#winning) i åsynen av hur den framgångrike visar sig falla, visar att jag inte fallit, visar att jag är lite bättre, trots allt. Är det vad alla andra gör? Är det därför det känns som ett skämt att inte skämta om Sheen just nu? 

Av Espe - 7 mars 2011 09:59

Jag fascineras över detta hur TVkanalerna överöses av  matlagnings- och inredningsprogram i alla tänkbara former. Varför? Maten, ja kanske är den ämnad att fylla något stort tomrum som karriär och (post)modernitet och annat inte rår på,  kanske är det så. Kanske är vårt djupdykande i grytor och kakor och sallader symptom på en stor saknad av något slag. Men det är inredningsprogrammen som fascinerar allra mest.

         Särskilt det senaste påfundet, där Soffi Propp (som hon alltid kommer att heta för mig...) åker runt till familjer i mental nöd för att hjälpa dem - hjälpa dem med huset! Det handlar om allt från rullstolsbundna fäder till änkor och fysiskt sjuka barn. Sofias Änglar heter programmet visst, minns jag nu. Dessvärre är programmet så pass monotont att jag ännu inte orkat stirra mig igenom ett avsnitt i sin helhet - men, jag har ändå fastnat för denna bakomliggande idé att om hemmet/huset bara görs fint och rent och helt så kommer det mesta att ordna sig. De lagar dragiga vindar, installerar rullstolshissar, bygger nya lekstugor. En slags symbolisk rening av  hemmet. En fysisk exorcism. Ja, egentligen är det kanske tal om en oerhört omfattande reningsritual i materialismens namn.


Jag kommer osökt att tänka på Anna O. - en av Freuds  (och Josef Breuers) patienter. De episoder då Anna kunde ge uttryck för sina fantasier, lätta på trycket, talade hon nämligen om som att "rensa skorsstenen". Hon mådde alltid mycket bättre efteråt. Kanske mår även Soffi Propps patienter bättre efter att ha fått brädorna på verandan bytta? Förmodligen blir de faktiskt mindre sorgsna och besvärade, för en stund. En stund som varar fram till dess att de upptäcker något annat, något nytt husbesvär, något nytt hussymptom - att färgen flagnar, att några kakelplattor i badrummet börjar lossna, att en kökslucka inte går att stänga ordentligt...


Ytbehandling fungerar aldrig i längden. Det är åtminstone vad jag alltid fått höra.

Om bloggen


Välkomna till skrivstugan där kvasifilosofiskt pretentiöst flum är Lag, utan undantag.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Tidigare år

BlogToplist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards